Paleo

Information om cookies

Den här sidan använder cookies för att ge en bättre användbarhet. En cookie är en liten fil som sparas i din webbläsare för att komma ihåg olika val som du har gjort. Genom att använda den här sidan så accepterar du användningen av cookies.

    Livsmedel (100 g) KcalProteinKolhFett
Jämför livsmedel

  Livsmedel Mängd (g)
Ägg konventionellt kokt
Surkål
Batat skalad, kokt utan salt
Morot kokt utan salt
Palsternacka kokt utan salt
Bacon gris rökt stekt
Olivolja extra jungfruolja
Kokosfett
Morot
Paprika röd
Lax stekt
Spenat färsk
Paprika röd
Morot
Ägg konventionellt stekt
Blåbär frysta
Banan
Hasselnötter
Cashewnötter
Kokosmjölk

Makronutrienter mm

Kalorier Lista med livsmedel med mest kalorier 1937 kcal
Proteiner Lista med livsmedel med mest proteiner 68 g
Kolhydrater Lista med livsmedel med mest kolhydrater
  varav Fibrer Lista med livsmedel med mest fibrer
  varav Sockerarter Lista med livsmedel med mest socker
103,1 g
  23,3 g
  50,3 g
Fett Lista med livsmedel med mest fett
  varav Mättat Lista med livsmedel med mest mättat fett
  varav Enkelomättat Lista med livsmedel med mest enkelomättat fett
  varav Fleromättat Lista med livsmedel med mest fleromättat fett
145,8 g
  58 g
  64,1 g
  15,4 g
Kolesterol Lista med livsmedel med mest kolesterol 619,5 mg
Salt Lista med livsmedel med mest salt 5,2 g
Aska Lista med livsmedel med mest aska 17,2 g
Vatten Lista med livsmedel med mest vatten 929,5 g
Avfall Lista med livsmedel med mest avfall 144,8 g

Energifördelning (E%) av kalorier

Näringstäthet

Måltiden ger ca 93,7% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Näringsämnen

Fettlösliga Vitaminer
NäringsämneMängd% av RDI
Vitamin A Lista med livsmedel med mest vitamin a2587,76 µg323,5%
ß-Karoten Lista med livsmedel med mest ß-karoten23272,66 µg-
Vitamin D Lista med livsmedel med mest vitamin d16,64 µg332,9%
Vitamin E Lista med livsmedel med mest vitamin e34,5 mg287,5%
Vitamin K Lista med livsmedel med mest vitamin k413,16 µg550,9%
Vattenlösliga Vitaminer
NäringsämneMängd% av RDI
Vitamin B1 (tiamin) Lista med livsmedel med mest vitamin b1 (tiamin)1,23 mg112,1%
Vitamin B2 (riboflavin) Lista med livsmedel med mest vitamin b2 (riboflavin)1,44 mg102,6%
Vitamin B3 (niacin) Lista med livsmedel med mest vitamin b3 (niacin)28,45 mg177,8%
Vitamin B6 Lista med livsmedel med mest vitamin b63,21 mg229,3%
Vitamin B9 (folat) Lista med livsmedel med mest vitamin b9 (folat)509,4 µg254,7%
Vitamin B12 Lista med livsmedel med mest vitamin b128,49 µg339,6%
Vitamin C Lista med livsmedel med mest vitamin c321,44 mg401,8%
Mineraler
NäringsämneMängd% av RDI
Fosfor Lista med livsmedel med mest fosfor1146,99 mg163,9%
Jod Lista med livsmedel med mest jod165,59 µg110,4%
Järn Lista med livsmedel med mest järn11,68 mg83,4%
Kalcium Lista med livsmedel med mest kalcium423,19 mg52,9%
Kalium Lista med livsmedel med mest kalium3758,89 mg187,9%
Magnesium Lista med livsmedel med mest magnesium365,56 mg97,5%
Natrium Lista med livsmedel med mest natrium2059,68 mg411,9%
Selen Lista med livsmedel med mest selen83,45 µg151,7%
Zink Lista med livsmedel med mest zink8,26 mg82,6%
Fettsyror
NäringsämneMängd% av RDI
Fettsyra 18:3 Lista med livsmedel med mest fettsyra 18:31,41 g50,2%
DHA (Fettsyra 22:6) Lista med livsmedel med mest dha (fettsyra 22:6)1,33 g667,5%
Fettsyra 16:0 Lista med livsmedel med mest fettsyra 16:018,33 g-
Fettsyra 18:1 Lista med livsmedel med mest fettsyra 18:161,17 g-
Fettsyra 18:2 Lista med livsmedel med mest fettsyra 18:210,88 g-
Fettsyra 20:4 Lista med livsmedel med mest fettsyra 20:40,34 g-
EPA (Fettsyra 20:5) Lista med livsmedel med mest epa (fettsyra 20:5)0,44 g-

Fördelning av essentiella näringsämnen

Information om Matlabb

Källor
Livsmedlen och dess näringsvärden kommer från tre källor:
Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Institutet för hälsa och välfärd, Enheten för nutrition. Fineli. Livsmedelsdatabas. Version 16. Helsingfors 2013.
USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 28. USDA.
Lägg till livsmedel
Sök efter ett livsmedel att lägga till genom att börja skriva en sökfras i fältet längst upp. Klicka på Lägg till Livsmedel när du hittat livsmedel som du vill lägga till. Vill du lägga till fler livsmedel så är det bara att göra om sökningen och lägga till fler. Ändra på mängderna av livsmedlen om det behövs, det är alltid 100 gram i utgångsläget. Klicka på knappen Uppdatera när du vill se resultatet, då räknas hela kalkylen ut.
Klicka på Uppdatera för att räkna om måltiden/kalkylen.
Hitta kompletterande livsmedel
Om du väljer denna sökning under menyn Sökalternativ så visas livsmedel som på bästa sätt näringsmässigt kompletterar valda livsmedel. Tabellen visar livsmedel som om det skulle läggas till 100 gram av livsmedlet så skulle RDI-% (Näringstätheten) öka på maximalt sätt, d.v.s. att livsmedlet innehåller mycket essentiella näringsämnen som ännu inte täcks av tidigare valda livsmedel. De 5 bäst kompletterande livsmedlen per livsmedelsgrupp visas (ändra antalet under Alternativ/Inställningar). En sökning i det här läget sker bland livsmedel som redan finns i tabellen. För att återgå till normal sökning, välj Normal sökning under Sökalternativ.
Hitta alternativa livsmedel
Om du väljer denna sökning under menyn Sökalternativ så visas livsmedel som på bästa sätt kan ersätta valda livsmedel i måltiden, t.ex. om du vill hitta ett alternativ till någonting. Listan visar livsmedel som med 100 gram till så hög grad som möjligt innehåller samma essentiella näringsämnen som valda livsmedel. Är det många valda livsmedel så blir det naturligtvis svårare för ett enskilt livsmedel att ersätta dessa, så begränsa antalet valda livsmedel. De 5 bästa alternativa livsmedlen per livsmedelsgrupp visas (ändra antalet under Alternativ/Inställningar). En sökning i det här läget sker bland livsmedel som redan finns i tabellen. För att återgå till normal sökning, välj Normal sökning under Sökalternativ.
Sparade måltider/kalkyler
Tidigare måltider som du har lagt till på samma enhet kan hittas i menyn Alternativ/Tidigare måltider. Observera att dessa bara finns tillgängliga från samma enhet, du kan inte nå dessa måltider från en annan enhet. Du kan också spara länken till måltiden som ett bokmärke eller liknande för att komma åt den på så sätt.
Bokmärkning och delning
Du kan kopiera länken till måltiden och göra ett bokmärke, skicka till någon vän, dela länken eller liknande. Det är dock bäst att du klickar på Uppdatera först och se till att du har den vy och sökning som du vill dela med dig av. Har du t.ex. sökt med hjälp av "Hitta kompletterande livsmedel" så kommer även den som följer länken att se den sökningen. Lika så om du har valt att jämföra livsmedel så kommer den vyn att visas om du kopierar länken i det läget.
Inställningar
Via knappen Inställningar kan du ändra namn och datum på måltiden/kalkylen. Här kan du också välja hur många förslag du vill få per livsmedelsgrupp när du använder sökning av alternativa eller kompletterande livsmedel.
Jämför livsmedel
Knappen "Jämför livsmedel" tar dig till en detaljerad vy över vilket livsmedel som bidrar med vilka näringsämnen och makronutrienter (knappen dyker upp när du har lagt till minst ett livsmedel). I utgångsläget så visas jämförelsen med valda mängder av livsmedlen eftersom det kan vara intressant att jämföra på det sättet då man ofta äter olika mängder av olika livsmedel. För att se jämförelsen per 100 gram livsmedel, klicka på "Jämför livsmedel per 100 g" i jämförelseläget. Klicka på samma knapp igen för att återgå till jämförelse med valda vikter. För att återgå till vyn med sammanställningen för hela måltiden, klicka på "Se måltidsöversikten".
Rekommenderat Dagligt Intag (RDI)
RDI som används i beräkningarna är hämtat från Livsmedelsverkets Rekommenderat dagligt intag för märkningsändamål.
Livsmedelsverket har inte tagit fram RDI för fettsyrorna, dessa RDI-värden är ungefärliga och bör inte tas som vetenskaplig sanning.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av energin som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av måltiden/kalkylen. De essentiella näringsämnena är alla näringsvärden ovan som har ett värde i % av RDI, förutom Folat. Det finns många fler essentiella näringsämnen, men här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Vilket livsmedel bidrar med vad?
Framför varje näringsämne finns en informationsikon Informationsikon. Klickar man på den så får man se hur mycket varje livsmedel i måltiden bidrar med av totala mängden av detta näringsämne. För att få se en total jämförelse av alla livsmedel, använd knappen "Jämför livsmedel".
Färgkodning
I tabellerna med näringsämnen används färgkodning för att lättare se vilka näringsämnen som det finns mycket av i måltiden. Samma färgkodning gäller både för måltidsöversikten och jämförelsevyn. Färgkodningen visas bara för essentiella näringsämnen som har ett RDI framtaget av Livsmedelsverket, se ovan om RDI.
Färg RDI %
Vit 0-20 %
Ljusblå 20-50 %
Ljusgrön 50-85 %
Grön 85- %