Kaloriinnehåll Persilja

100 g Persilja innehåller 27 kcal, vilket är ganska lite kalorier.

En portion (60 g) innehåller 16 kcal.

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier27 kcal
Proteiner1,4 g
Kolhydrater
  varav Fibrer
  varav Sockerarter
9,1 g
  8 g
  0,8 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
0,2 g
  0 g
  0 g
  0,1 g

Essentiella näringsämnen i Persilja

Persilja innehåller mycket Vitamin K, Vitamin C och Vitamin A.

Det finns också ganska mycket Kalium, Vitamin E, Vitamin B2 (riboflavin) och Järn.

Hälsoprofil

Persilja är ett näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 22% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Näringstätheten innebär att man får i sig en skaplig del av det dagliga behovet av essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror. Dessa får kroppen och hjärnan att fungera på ett bättre sätt.
+  Persilja innehåller mycket kostfibrer, ca 8 g fibrer per 100 g. Fibrer är bra för tarmfunktionen och ger en bra mättnadskänsla, vilket är bra om man tänker på kalorikonsumtionen. Kostfibrer är också bra för blodsockernivån som stiger långsammare om man äter mycket fibrer. Vi bör få i oss 25 - 30 gram kostfibrer varje dag.
+  Det finns lite kalorier i Persilja, vilket är positivt för personer som vill hålla vikten.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Persilja sammantaget vara ett mycket nyttigt och hälsosamt livsmedel som kan ge goda hälsovinster.

Information om Kalorier i Persilja

Källa
Alla näringsvärden kommer från Institutet för hälsa och välfärd, Enheten för nutrition. Fineli. Livsmedelsdatabas. Version 16. Helsingfors 2013.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.