Kaloriinnehåll Mjölkchoklad

100 g Mjölkchoklad (Mjölkchoklad ospec.) innehåller 564 kcal, vilket är väldigt mycket kalorier.

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier564 kcal
Proteiner9,2 g
Kolhydrater
  varav Sockerarter
52,9 g
  48,5 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
35,2 g
  21,3 g
  11,1 g
  1,3 g

Essentiella näringsämnen i Mjölkchoklad ospec.

Mjölkchoklad innehåller ganska mycket av de essentiella näringsämnena Fosfor, Vitamin B2 (riboflavin), Kalcium och Kalium.

Hälsoprofil

Mjölkchoklad är ett ganska näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 14% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
-  Mjölkchoklad innehåller väldigt mycket socker, ca 48,5 g socker per 100 g. Socker ger inga som helst hälsofördelar utan skadar enligt många studier hälsan.
-  Mjölkchoklad innehåller mycket mättat fett. Även om det inte finns några bevis för att mättat fett är skadligt så kan det vara bra att hålla ner mängden mättat fett till förmån för enkelomättade och fleromättade fetter.
-  Det finns mycket kalorier i Mjölkchoklad, vilket är negativt för personer som vill hålla vikten.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Mjölkchoklad sammantaget vara ett onyttigt livsmedel som man bara bör äta sällan och i små mängder eller inte alls.

Information om Kalorier i Mjölkchoklad

Källa
Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.