Kaloriinnehåll Majsmjöl

100 g Majsmjöl (Majsmjöl gult u groddar el polenta) innehåller 349 kcal, vilket är mycket kalorier.

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier349 kcal
Proteiner7,8 g
Kolhydrater
  varav Fibrer
  varav Sockerarter
78,2 g
  5 g
  1,3 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
1,2 g
  0,1 g
  0,2 g
  0,6 g

Hälsoprofil

Majsmjöl är ett ganska näringsfattigt livsmedel, 100 g ger ca 5% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Majsmjöl innehåller ganska mycket kostfibrer, ca 5 g fibrer per 100 g. Fibrer är bra för tarmfunktionen och ger en bra mättnadskänsla, vilket är bra om man tänker på kalorikonsumtionen. Kostfibrer är också bra för blodsockernivån som stiger långsammare om man äter mycket fibrer. Vi bör få i oss 25 - 30 gram kostfibrer varje dag.
-  Eftersom Majsmjöl är ganska näringsfattigt så kan det bli svårt att få i sig det dagliga behovet av essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror. Det är tomma kalorier med andra ord. Se till att komplettera med mer näringstäta livsmedel.
-  Majsmjöl innehåller väldigt mycket kolhydrater utöver socker som inte är fullkorn. Det tyder på att blodsockret kan stiga snabbt och ge negativa hälsoeffekter.
-  Det finns mycket kalorier i Majsmjöl, vilket är negativt för personer som vill hålla vikten.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Majsmjöl sammantaget vara ett onyttigt livsmedel som man bara bör äta sällan och i små mängder eller inte alls.

Information om Kalorier i Majsmjöl

Källa
Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.