Kaloriinnehåll Macadamia

100 g Macadamia (Macadamia nöt) innehåller 741 kcal, vilket är väldigt mycket kalorier.

En portion (50 g) innehåller 371 kcal.

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier741 kcal
Proteiner7,9 g
Kolhydrater
  varav Fibrer
  varav Sockerarter
14,2 g
  8,6 g
  4,6 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
75,8 g
  12,1 g
  58,9 g
  1,5 g

Essentiella näringsämnen i Macadamia nöt

Macadamia innehåller mycket Vitamin B1 (tiamin).

Det finns också ganska mycket Magnesium, Fosfor, Järn och Vitamin B3 (niacin).

Hälsoprofil

Macadamia är ett ganska näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 14% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Macadamia innehåller mycket kostfibrer, ca 8,6 g fibrer per 100 g. Fibrer är bra för tarmfunktionen och ger en bra mättnadskänsla, vilket är bra om man tänker på kalorikonsumtionen. Kostfibrer är också bra för blodsockernivån som stiger långsammare om man äter mycket fibrer. Vi bör få i oss 25 - 30 gram kostfibrer varje dag.
-  Macadamia innehåller mycket mättat fett. Även om det inte finns några bevis för att mättat fett är skadligt så kan det vara bra att hålla ner mängden mättat fett till förmån för enkelomättade och fleromättade fetter.
-  Det finns mycket kalorier i Macadamia, vilket är negativt för personer som vill hålla vikten.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Macadamia sammantaget vara ett något hälsosamt livsmedel som kan ge vissa hälsovinster.

Information om Kalorier i Macadamia

Källa
Alla näringsvärden kommer från Institutet för hälsa och välfärd, Enheten för nutrition. Fineli. Livsmedelsdatabas. Version 16. Helsingfors 2013.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.