Kaloriinnehåll Jordnötssmör

100 g Jordnötssmör innehåller 615 kcal, vilket är väldigt mycket kalorier.

Då Jordnötssmör innehåller väldigt mycket proteiner så kan man räkna med att kroppens verkliga upptag blir runt 588 - 597 kcal för 100 g. Detta beror på termogenes (läs mer under Information).

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier615 kcal
Proteiner22,6 g
Kolhydrater
  varav Fibrer
  varav Sockerarter
21,9 g
  7,6 g
  15,2 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
51 g
  8,5 g
  24,6 g
  15,3 g

Essentiella näringsämnen i Jordnötssmör

Jordnötssmör innehåller mycket Vitamin B3 (niacin), Natrium och Fosfor.

Det finns också ganska mycket Magnesium, Vitamin E, Kalium, Zink och Vitamin B6.

Hälsoprofil

Jordnötssmör är ett näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 22% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Näringstätheten innebär att man får i sig en skaplig del av det dagliga behovet av essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror. Dessa får kroppen och hjärnan att fungera på ett bättre sätt.
+  Jordnötssmör innehåller ganska mycket kostfibrer, ca 7,6 g fibrer per 100 g. Fibrer är bra för tarmfunktionen och ger en bra mättnadskänsla, vilket är bra om man tänker på kalorikonsumtionen. Kostfibrer är också bra för blodsockernivån som stiger långsammare om man äter mycket fibrer. Vi bör få i oss 25 - 30 gram kostfibrer varje dag.
-  Jordnötssmör innehåller mycket socker, ca 15,2 g socker per 100 g. Socker ger inga som helst hälsofördelar utan skadar enligt många studier hälsan.
-  Jordnötssmör innehåller mycket mättat fett. Även om det inte finns några bevis för att mättat fett är skadligt så kan det vara bra att hålla ner mängden mättat fett till förmån för enkelomättade och fleromättade fetter.
-  Det finns mycket kalorier i Jordnötssmör, vilket är negativt för personer som vill hålla vikten.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Jordnötssmör sammantaget vara ett något hälsosamt livsmedel som kan ge vissa hälsovinster.

Information om Kalorier i Jordnötssmör

Källa
Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.
Dietär Termogenes
Kroppen gör av med energi, d.v.s. kalorier, för att utvinna energin i maten och för just protein så går det åt extra mycket energi.
Läs mer om Dietär Termogenes.