Kaloriinnehåll Fläskfile

100 g Fläskfile (Gris fläsk filé skivor stekt) innehåller 128 kcal, vilket är genomsnittligt mycket kalorier.

En portion (20 g) innehåller 26 kcal.

Då Fläskfile innehåller väldigt mycket proteiner så kan man räkna med att kroppens verkliga upptag blir runt 98 - 108 kcal för 100 g. Detta beror på termogenes (läs mer under Information).

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier128 kcal
Proteiner24,6 g
Kolhydrater0 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
3,1 g
  1,1 g
  1,4 g
  0,3 g

Essentiella näringsämnen i Gris fläsk filé skivor stekt

Fläskfile innehåller mycket Vitamin B3 (niacin) och Vitamin B1 (tiamin).

Det finns också ganska mycket Vitamin B6, Fosfor, Natrium, Vitamin B12, Selen, Kalium och Zink.

Hälsoprofil

Fläskfile är ett näringstätt livsmedel, 100 g ger ca 20% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Näringstätheten innebär att man får i sig en skaplig del av det dagliga behovet av essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror. Dessa får kroppen och hjärnan att fungera på ett bättre sätt.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Fläskfile sammantaget vara ett nyttigt och hälsosamt livsmedel som kan ge goda hälsovinster.

Information om Kalorier i Fläskfile

Källa
Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.
Dietär Termogenes
Kroppen gör av med energi, d.v.s. kalorier, för att utvinna energin i maten och för just protein så går det åt extra mycket energi.
Läs mer om Dietär Termogenes.