Kaloriinnehåll Couscous

100 g Couscous (Couscous tillagad) innehåller 108 kcal, vilket är ganska lite kalorier.

En portion (165 g) innehåller 178 kcal.

Kalori- och Näringsinnehåll per 100 g

Kalorier108 kcal
Proteiner3,8 g
Kolhydrater
  varav Fibrer
  varav Sockerarter
23,2 g
  1,4 g
  0,2 g
Fett
  varav Mättat
  varav Enkelomättat
  varav Fleromättat
0,2 g
  0 g
  0 g
  0,1 g

Hälsoprofil

Couscous är ett näringsfattigt livsmedel, 100 g ger ca 2% av det rekommenderade dagliga intaget (RDI) av essentiella näringsämnen.

Positiva och/eller negativa hälsofaktorer:
+  Det finns lite kalorier i Couscous, vilket är positivt för personer som vill hålla vikten.
-  Eftersom Couscous är näringsfattigt så kan det bli svårt att få i sig det dagliga behovet av essentiella vitaminer, mineraler och fettsyror. Det är tomma kalorier med andra ord. Se till att komplettera med mer näringstäta livsmedel.
-  Couscous innehåller ganska mycket kolhydrater utöver socker som inte är fullkorn. Det tyder på att blodsockret kan stiga snabbt och ge negativa hälsoeffekter. Dessa kolhydrater består dessutom av vitt mjöl som enligt många studier har visat sig ha lika stora nackdelar för hälsan som socker.
-  Couscous verkar innehålla en del tillsatser. Detta kan variera mellan olika fabrikat.
Sett till hälsofaktorerna så verkar Couscous sammantaget vara ett ganska onyttigt livsmedel som man bara bör äta sällan och i små mängder.

Information om Kalorier i Couscous

Källa
Alla näringsvärden kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas version 2015-03-04.
Energifördelning (E%)
Energiprocenten visar hur stor andel av kaloriinnehållet som kommer från de energigivande näringsämnena (protein, fett, kolhydrater, alkohol och fibrer). I diagrammet ingår eventuella fibrer i den totala mängden kolhydrater.
Så här mycket kalorier bidrar varje energigivande näringsämne med:
  • Protein: 4 kcal/gram
  • Kolhydrater (exkl. kostfibrer): 4 kcal/gram
  • Fett: 9 kcal/gram
  • Alkohol: 7 kcal/gram
  • Fibrer: 2 kcal/gram
Läs mer om Energi, kalorier och energiprocent.
Näringstäthet
Näringstätheten räknas här ut genom att se hur stor del av det rekommenderade dagliga intaget av de essentiella näringsämnena som täcks av 100 g livsmedel. I beräkningarna ingår inte alla essentiella näringsämnen utan här används bara de som finns tillgängliga i Livsmedelsdatabasen.
Läs mer om Näringstäthet och vikten av en näringstät kost.
Hälsoprofil
Hälsoprofilen är en sammanvägning av olika faktorer som påverkar hälsan på olika sätt. Faktorerna är näringstäthet, kostfibrer, socker, dåliga kolhydrater, salt, mättade fetter, kaloriinnehåll, alkohol och tillsatser. Hälsoprofilen är framtagen av Livsmedelsinfo och är bara en fingervisning och ingen absolut sanning, ett livsmedel kan naturligtvis ha andra både positiva och negativa faktorer som påverkar hälsan.